Mutlaka Abone ol

12 Mart 2018 Pazartesi

Sosyal Medya’da Kibir


Sosyal Medya’da Kibir

 Öncelikle Kibir nedir? Hiç birimizin üzerimize alınmayacağı ama çok net bir şekilde herkeste bir parça olan bir kişiliksel özellik! Anlamı büyüklenmek, büyüklük taslamak, üstünlük iddia etmek,kendini başkalarından yüksek görerek onları aşağılamak. “O kim ki ben onunla muhatap olayım?” cümlesinin kurulmasına neden olan iç güdü!

Peki, Sosyal Medya’ya yansımaları nelerdir? Recep İvedik filminin meşhur repliği ile bir örnek giriş yapmak istiyorum.
- Salih abi sen Facebook’a üye misin?
-Değilim ama iyi bir şeyse olabilir.
-Boşver hiç bulaşma zaten, artık çok amele kaynıyor bende çıkmayı düşünüyorum!
Bu replikten sonra çok amele doldu diye facebook hesabını kullanmayı bırakan veya kapatan çok oldu. Şaka gibi gelebilir ama öyle..! Instagramın popülerlik kazanması ve özellikle ünlülerin bu mecrada boy göstermesi  akabinde ben Facebook kullanmıyorum sadece instagram kullanıyorum cümlesini de çok duyar olduk. Kibirinde çeşitli ölçüleri var tabiki. Diğer bir cümle “Ben kimseyi takip etmiyorum, beni takip etmek isteyen edebilir  veya biraz daha değişik şekilde, ben takip isteklerine cevap vermiyorum!”  
 Bir ara Twitter ile Facebook kullanıcıları arasında bir entellik kavgası vardı , şimdi ise aynı firmaya ait instagram ve Facebook arasında bir kibir savaşı var! Oysa ki Facebook hiç tartışmasız teknik gizlilik ve paylaşım araçları açısından hepsinden açık ara önde. En rahat ve çok yönlü kullanılabilecek bir alan.
 İnsanların sosyal medyada kibir yansımaları çeşitli şekillerde olabiliyor.Örneğin oyun veya sayfa davetlerini görmezden gelmek veya aşırı oyun davetlerine paylaşımlarında sert tepkilerle cevap vermek ki; bu bir sonraki başlığımızdaki zorbalık kısmını da kapsıyor. Arkadaşlarının paylaşımlarına bir tepkisi olduğu halde görmezden gelmek, başkasının paylaşımlarına etkileşimde bulunmamayı kendi üstünlüğü olarak görmek, beğendiği halde bir paylaşımı, paylaşmamakta buna örnek. Bu her sosyal medya mecrasında olan bir şey. Bir önceki paylaşımdaki beğendiği bir şeye güzel yorum yapmaktan kaçınıp sonraki paylaşımda beğenmediği veya en kaba şekli ile yazacağım” laf sokma” imkânı bulabildiği bir paylaşımda yorumunu esirgememek kibrin çeşitli dereceleri olabilir. Arkadaşlık talebi göndermek mi? Asla onlar beni eklesin! İşte bu zaten en yüksek kibir örneklerinden! En bariz ve güzel  örnek instagram. Bir sosyal medya kitabında, sanırım adı “Sosyal Medya Savaşları”ydı, kibir endeksinden bahsediyor ve buna makul bir ölçü vermiş. Ben bunun yeterli bir ölçü olduğunu düşünmüyorum, benim sosyal medya alanında ki tecrübelerime göre bu kibir endeksi, firma, kişisel kullanım, tanınmış kişi olarak ayrım göstermekte, eğer kişisel bir hesap ve ünlü biri değilseniz takip etiklerinizle takipçileriniz arasındaki fark en çok %10 olmalı.Yine kişisel bir hesapsanız ve muhteşem paylaşımlarınız ile bir kitleye ulaştıysanız, sizi takip edenlere, takip ettiğiniz kişi oranı %25 civarında olmalı.Firma iseniz; en azından ilgili sektör müşteri kitlenizden kişileri takip edip etkileşimde bulunmanız, yani bir tepki vermeniz gerekir ki;bu oranda firmanızı takip eden kullanıcı sayısının en az %20 si olmalıdır. Ünlü biriyseniz( siyasetçi sanatçı, sporcu v.s. )durum biraz daha farklı olabilir. Ünlüler için 10B ve altı en az %20 olmalı ,bundan sonraki artışlarda minimum rakam %1,5 civarında olmalı .Aşırı popüler hesaplarda buna bir sınırlama koymanın anlamı yok ama ünlü birinin hangi alanda olursa olsun, kendini takip eden bir fanının, ilgisini çeken paylaşımlarından dolayı onu takibe alması ,yorumda bulunması, paylaşımını paylaşması, hiç kuşkusuz sempati uyandıracaktır .Ben bunlara sempatik paylaşımlar (sympatheticsharing) diyorum. Teknik olarak ünlülerin sosyal medyada tanıtım amaçları ile yaptıkları paylaşımlar, yani influencermarketing’e (pazarlamayı etkilemek) harika bir destekleme olacak (olarak) bir etkileşim pazarlama stratejisi olacaktır. Sosyal medya hesaplarını takip etmek dışında beğenme veya etkileşimde bulunmakta çok önemli.Tabi ki bu da genel olarak, en az takipçi oranınızın %10 civarında olmalı.Bu sizin de ,başkalarına yorum yapma /beğenme oranınız. Ne kadar fenomen bir hesap olsanız da, birilerine etkileşimde bulunmanız şart.

 Bir başka sorunda sanatçıların ve bazı tanınmış hesapların kendilerini takip edenlerin videolarının izlenme oranlarının düşük olması paylaşımlarına yapılan beğeni gibi etkileşimin zayıf olmasından sürekli şikayet etmesi bu yüzdende arka kapıdan dolaşarak beğeni takipçi ve izleme satın almaları da küçük ölçekli kibir aslında bu kibirden doğan bir kibirde diyebiliriz bu hesapları ben biraz haklı görüyorum takipçileri veya iş yapacakları kişi veya firmalar direk bu değerlere bakabiliyorlar ve maalesef bu yöne sevk olmak zorunda kalabiliyorlar.

Kibirin diğer yansımaları ile ilgilide yazmaya devam edeceğiz. Akademik ve Ticari bilgilenme için.

*Kaynak gösterilerek kullanılabilir.

Emrah Yedekci
Dijital Strateji Uzmanı



7 Şubat 2018 Çarşamba

Bir Web Sitesi Fiyatı ne kadar olmalı?


Güzel bir kurumsal web sitesi yaptıracaksınız veya e-ticaret için bir site yaptıracaksınız. Fakat teklif aldığınız bütün ajanslardan farklı fiyatlar alıyorsunuz birde Google 'a sorduğunuz zaman reklamlarda başlıyor bu fiyat çelişkisi.

 Piyasada aşırı bir rekabet var bir zamanlar bilgisayar sektörünün ilk genişlediği 1995 ve sonrasındaki dönemde her yer bilgisayarcı olmuştu! Şimdide her yer web tasarım yazılım ve sosyal medya ajansı oldu! 2 paylaşım yapan uzman, Wordpressle 3 site kuran webmaster ilan etti kendisini. Geldiğimiz nokta vahim bir durumda bu sektörde istihdam yaratan firmalar maalesef bunların yarattığı olumsuz etkiyi de kırma görevini üstlenmek zorunda kalıyorlar.


Çok Büyük firmalar da çok farklı bir etki yaratmıyor.
Örneğin; Godaddy ve wix ciddi büyüklükte firmalar. Bu büyük firmaların yaratığı etki sizin yaptığınız işi kullanıcının gözünde birden bire değersiz hale getiriyor. Evet, Maalesef ülkemizde durum bu, TV de reklamı çıkan godaddy hosting firmasının kullanıcılar üzerindeki algısı da çok farklı değil web sitesine neden 10 bin lira vereyim bedavaymış! Wix var kendi mükemmel sitemi ücretsiz kurabiliyorum!
- Ne 10 Bin TL ye web sitesimi olur ben hepsini 250 TL ye alıyorum! kendi yaptığı işi değersizleştiren veya Müşteri portföyünü genişletinceğim diye çaba harcayan firmalar oldukça bu algı uzun süre sektöre zarar verir ama su akar yatağını bulur sonuçta örnekleri var evet ilerleyen 5 yıl içinde insanlar olayı bu şekilde olmadığını anlayacak ama bu süreçte işin ehli kaç firma ayakta kalabilecek zaten piyasasına zarar veren firmalara söyleyecek sözümüz yok birde sektörün vahim durumlarından biri kimse kimsenin yaptığı işi beğenmediği gibi başkasının işini kötülemesi. Eksiklerini söylemek çözüm yolları aramak değil amaç daralmış piyasada ne dersem de bu işi kaparım noktasında olanlar bunlar.. Her neyse daha önceki yazılarımızda 80 bin liralık web sitesi ile 80 liralık web sitesi arasındaki farkı gayet net anlatmıştık.

Kısaca firmanız için kaliteli kurumsal bir web sitesi istiyorsanız gözden çıkaracağınız bütçe en az 10 bin TL civarıdır bir şablon üzerinden ilerlemek istiyorsanız şablon fiyatları ortalama 40$ + editlemesi ve cms entegrasyonu ile minimum 2000 max 10 bin TL veya daha üstüyü  arasında değişen fiyatlara ulaşabilirsiniz. Wordpress sitelerde yaklaşık aynı mantık dadır. Yani şablonu almakla iş bitmez düzenlenmesi ve hatta programlanması gerekebilir. Bunların dışında size bu hizmeti veren firmanın ayakta kalması ve hizmet almakta sürekliliğiniz zaten devam etmeyecektir.


Başarılar

17 Aralık 2014 Çarşamba

Facebook Reklam ve diğer departmanlarla iletişim

Facebook Reklam ve diğer departmanlarla iletişim Kurmak biraz zor. 

Reklam hesapları Türkiye'de sık sık kapatılıyor.
Sorunlu reklamın reddedilmesi yerine facebook ana reklam hesabını kapatıyor

iletişime geçerek bu konuda destek alabilirsiniz. aşağıdaki link kısmen işinizi görecektir.

https://www.facebook.com/help/220217228006012


25 Kasım 2014 Salı

Online Reklam Terimleri nelerdir?

Kaynak göstermeden kullanmayınız!

search engine
Milyonlarca web sitesini okuyup internet kullanıcılara aradıkları terimleri gösteren sistemdir.

search engine marketing (SEM)
Arama motorlarında reklam yayınlama yöntemidir. Kullanıcıların aradıkları terimlere uygun reklamlar gösterilmesini sağlar. Arama motorlarına reklam vermek ücretlidir. CPC CPM şeklinde teklifler verilebilir.

e-commerce/e-ticaret
business-to-business (B2B)
Kurumlar/işletmeler arası ticaret
business-to-consumer (B2C)
Firmadan tüketiciye ticaret
Landing page / hedef sayfa, iniş sayfası
Genelikle Dikey e-ticarette kullanılır Tek ürün satış siteleri
microsite / mikrosite
classified ad / ilan sayfaları
Çeşitli ilanların yayınlandığı web siteleri ( iş ilanı, ev arkadaşı v.s.)
security certificate | güvenlik sertifikası
Web sitelerine verdiğiniz kişisel bilgilerinizin kopyalanmaması, kayıt altına alınmaması için hazırlanmış sistemlerdir.

metin reklam |text ad
Web sitelerinde veya arama motorlarında metin şeklinde oluşturulmuş reklamlardır.
transitional ad | ara reklam
geçiş sayfası reklamı (pop-up, yanıp sönen sayfa içi reklamlar)

Ad network |Reklam ağı
-yayıncı ve reklam vereni buluşturan platform

ad server |reklam sunucusu
-bir web sitesinde ki reklamların yayınlanması, yönetilmesi ve raporlanmasını sağlayan sistemdir

Adspace |reklam alanı
-web sitesinde reklamlar, reklamcılar için ayrılan bölümlerdir

Adspending |reklam harcamaları
-Reklam yayınları için harcanan tutarlar.

advergaming |marka için veya kampanyayla ilgili üretilen oyun
-videoların veya oyunların içine reklam yerleştirmedir.

advertorial | haber şeklinde reklam
-Pazarlanacak ürün veya hizmete haber süsüyle reklam verilmesidir.

affiliate marketing |Satış ortaklığı
Kişinin satış ortaklığı sunan sitelerden seçtiği ürünleri kendi çabasıyla satıp, kendine düşen payı almasıdır.


application, app / uygulama
Çeşitli platformlara veya Mobil cihazlara göre yazılmalarla geliştirilen uygulamalardır. Bazen bir yarışma bazen bir oyun olabilir.

Aspectratio :  görselin genişliğinin yüksekliğine oranı
banner ad / banner reklam
behavioral targeting / davranışsal hedefleme
İnternette kullanıcıları çerezler aracılığı ile izleyip, bıraktığı izleri de değerlendirip sonra kullanıcıya davranışlarına uygun olan ilgilerini çeken en iyi reklamı göstermeye çalışır. Bazen demografinizden, bazen coğrafik bilgilerinizden bazen de siteleri gezme alışkanlıklarınızla ilgili bilgilerden dolayı size özel reklamlar görebilirsiniz. Ancak bu reklamları diğer gösterimdeki reklamlardan ayırt etmeniz mümkün değildir. Reklam networkü ne kadar büyükse sistem o kadar performanslı işler. Mesela diyelim ki bir iş kadınısınız ve kıyafetlerinize özen göstermeniz gereklidir işlerinizin yoğunluğundan alışverişinizi internet üzerinden yapıyorsunuz. Gideceğiniz belli başlı siteler var. Kıyafetleriniz ile ilgili sitelerde pratik bilgilere bakabilirsiniz, sonra kadın veya fitness sitelerinde dolaşabilirsiniz, birikiminiz varsa da ekonomi hakkındaki haberleri yüzeysel okursunuz.
re-targeting | Yeniden hedefleme
Web sitenizi ziyaret etmiş kullanıcıların bilgisayarlarına çerez bırakıp, onlara özel reklamlar gösterebileceğiniz hedefleme yöntemidir. Geri dönüşler açısından en fazla orana sahip reklam modelidir.

Blog
blog, Internet günlüğü, web günlüğü



Caching / önbelleğe alma, önbelleğe kaydetme
Çok sıklıkla istekte bulunulan ancak içeriği çok fazla değişmeyen sayfaların ya da istekte bulunulan içeriklerin tekrar tekrar oluşturulma sürecine girmeden, daha önce hazır olarak tutulan nesneden cevap verilmesi sürecini yönetmektir. Bazen mevcuttaki reklamların görünmemesine değişen içeriğin fark edilmemesine ve farklı arama sonuçları almaya neden olabilir.
pagev iew (PV) | sayfa gösterimi
Bir web sitesinin sayfalarının toplan gösterim sayısıdır. Web sitesinde her sayfa değişimi page view'i arttırır.

pay-per-click (PPC)
Tıklama başına ödeme, dijital reklamcılıkta belki de en çok kullanılan yöntemdir. Reklamların kullanıcılar tarafından tıklanmasıyla maliyet oluşur.
pay-per-impression (PPI)
Gösterim başına ödeme şeklidir. Reklamlarınızın tıklanıp tıklanmamasının hiç bir önemi yoktur. Maliyeti belirleyen faktör reklamın kaç kişiye gösterilmiş olduğudur.
pay-per-sale (PPS)
Yayınlanan reklamlar için değil, satılan her ürün veya hizmet için maliyetlendirildiğiniz ödeme şeklidir.

Campaign / kampanya
Reklam mecralarında (AdWords gibi) çeşitli temel özellikleri (konum para birimi bütçe ) ve planlamayı barındıran alandır Kampanyalar altında Reklam Grupları bulunabilir.

Cap  / üst limit
Örnek: Harcama üst limiti reklam Kampanya 100 TL harcadı mı dursun!

click |tıklama
Online Reklamcılığın genel itibari ile baz aldığı geri dönüş birimi!

Clickfraud / tıklama hilesi
Çeşitli yazlımlar aracılığı ile özelikle bir aracı tarafından reklam alan sitelerin etik olmayan gelir elde etmeye çalışma yöntemi

click rate | tıklama oranı
Reklamların veya bağlantıların tıklama sayısının gösterim sayısına oranıdır. Örneğin 10defa gösterilen bir reklam 1 defa tıklanıyorsa, bu reklamın tıklama oranı %10'dur.


Clickthrough/tıklama
Click through rate (CTR) Tıklama oranı
İnternet reklamını tıklayan kullanıcıların, görüntüleyen kullanıcılara oranıdır. Toplam tıklanma bölü (/) toplam görüntülenme şeklinde hesaplanır.
Örnek;
Bir banner reklamı 1.000 kişi tarafından görüntülediyse fakat sadece 10 kişi tıkladıysa, banner’ın “Tıklanma oranı” %1′dir.
10 / 1.000 = 0.01 = %1

bonusimpression
ek gösterim, ücretsiz gösterim
bounce rate
siteden çıkma oranı


içerik ağı

content provider/içerik sağlayıcı

contextuala dvertising / içeriğe bağlı reklam

Cost per action (CPA) /Eylem başı maliyet

Cost per click (CPC)  tıklama başı maliyet

Cost per lead (CPL)
Müşteri yaratma maliyeti

costper mille (CPM) / bin gösterim başı maliyet
CPM (Cost Per Mille Impressions), “Bin Gösterim Başına Maliyet" anlamına gelir. CPM reklam modelinde web sitenizde görüntülenen* her reklam için bin gösterim başına belirlenen birim fiyatlar üzerinden kazanç elde edersiniz. 

cost per sale (CPS) / satış başı maliyet
earningsperclick (EPC) / tıklama başı gelir

earnings per visitor (EPV) / ziyaretçi başı gelir

effectivec ost per mille,(eCPM)
Effective Cost Per Mille Impressions, “Etkin Bin Gösterim Başına Maliyet” anlamına gelir. eCPM reklam modelinde, CPM ve CPC reklamlardan elde ettiğiniz toplam kazançlar “bin gösterim başına gelir” cinsinden tek kalemde raporlanır.
impression / gösterim
Frequencyonline ad /  Gösterim sıklığı frekans, sıklık

customization
özelleştirme, kişiselleştirme
demographic targeting /demografik hedefleme
Doğru Kitleye Erişim İşletmeniz, belirli bir yaş aralığı veya cinsiyetteki belirli bir müşteri grubuna hitap ediyorsa, ürünlerinizle veya hizmetlerinizle ilgilenme olasılıkları daha yüksek olduğundan, reklamlarınızı bu kitleye hedeflemektir
Geographic targeting / coğrafi hedefleme
Belirli bir Bölgeyi hedefleyen reklamlar Örnek: sadece İstanbul
monthlyimpressions (MI) / aylık gösterim

conversion | dönüşüm
Pazarlama faaliyetleri sonucunda web sitesini ziyaret etmiş kullanıcıların forum doldurma, alışveriş yapma, kayıt yaptırma v.b davranışlarıdır.

conversion rate | geri dönüş oranı, dönüşüm oranı
Web sitesini ziyaret eden kullanıcılar ve dönüşümü gerçekleştiren kullanıcılar arasındaki orandır.



cookie |çerez
Gerçekleşen web site ziyaretleri sonunda sistemin sizi izlemek için tarayıcınıza yerleştirdiği çerezlerdir. Bu sayede web sitenizi ziyaret etmiş kullanıcılara farklı pazarlama yöntemleri ile tekrar hedefleyebilirisiniz.


digital media planning / dijital medya planlama
Farkındalık yaratmak
Trafik yaratmak
Kayıt elde etmek
Satış sağlamak
Direct marketing  / doğrudan pazarlama
Direct marketing, tüketici ile karşılıklı etkileşim içinde olan, çift yönlü bir pazarlama yöntemidir. Burada tüketici de pazarlamacı firmaya geri dönebilmektedir. Bu sayede de pazarlama yapan firmalar tüketicinin tepkisini ölçerek pazarlama stratejilerini geliştirme imkanı bulmaktadırlar. E-mail ve Tele marketing
e-mail campaign / e-posta kampanyası
e-mail marketing / e-posta ile pazarlama



Displaya advertising /görüntüleme esaslı reklam
Display Advertising olarak da adlandırılan Banner’lar ve Zenginleştirilmiş Medya Uygulamaları 
Expandable banner / Genişleyen banner
floating ad / Kayan reklam
animated GIF |hareketli GIF
Flash animasyonlara göre daha hızlı ve hemen her Tarayıcı tarafından tanınan haraketli resim formatı! Reklamlar için ideal bir seçenek
video ad |video reklam
Video formatında yayına sunulan reklam türüdür.

Latency/ bekleme süresi, gecikme
bağlantı, link
mobile advertisement /mobil reklamcılık
mobile content / mobil içerik
mobile marketing/mobil pazarlama

online branding : Online markalaşma
online marketing
online pazarlama, çevrimiçi pazarlama

malvertising / zararlı reklam
spam |istenmeyen e-posta
Kötü amaçlı olabilecek e-postaların farklı bir kategoride tutulmasıdır. E-Posta sunucuları spam mailleri kullanıcı güvenliği açısından filtreleyebilmektedir.

pharming
Kullanıcıyı istediği web sitesi yerine başka bir siteye yönlendirmektir. Farkında olmadan aynı tasarıma sahip tamamen farklı bir siteye bilgilerinizi verebilirsiniz
phishing | e-dolandırıcılık
Kullanıcının bir şekilde kandırılarak özel bilgilerinin ele geçirilmesi demektir. Bunlar kredi kartı bilgileri, banka hesap numaraları, mail adresler, sosyal medya hesapları olabilir






Search Engine Optimization (SEO) | arama motoru optimizasyonu
Web sayfalarının değerini arama motorları gözünde arttırılmasıdır. Site içi ve site dışı düzenlemeler yapılarak arama motorlarında daha üst sıralarda görünme şansınız vardır.
Hyperlink /bağ
Keyword / anahtar kelime
Alt text
Arama motorlarının (Google) sayfa değerinin yükselmesi için bir sitenin kendi ana sayfasında veya herhangi bir alt sayfasında başka bir siteye banner veya text link vermesi veya barındırması. (Google Tarafından hoş karşılanmıyor!)
Anchortext / Çapa Metni
link metni, bağlantı metni

Social Marketing / sosyal pazarlama
Socialmedia / sosyal medya
social network |sosyal ağ
Kişilerin internet üzerinde kendi kimliklerini tanımlayıp, diğer insanlarla etkileşime geçebileceği sistemdir.


unique user | tekil kullanıcı
Web sitelerinde bir veya daha fazla girişte bulunan gerçek kullanıcı sayısıdır. Ölçümlenirken kullanıcının IP adresi ve profil  bilgileri temel alınır.
unique visitor | Tekil ziyaretçi
Sitenize belirli bir süre zarfında girmiş benzersiz ziyaretçilerdir. Karşınıza gün,ay ve yıl değer alınarak çıkabilir. unique visitor, unique visit ile pek sık karıştırabiliyor, bu ikisi arasındaki fark unique visitor kişi olarak değer alırken unique visit ziyaret olarak değer alıyor. Unique visitor çerezlerle çalıştığı için bir bilgisayardan farklı iki tarayıcından siteye giriş olduğunda iki unique visitor olarak kayda geçer.

viral marketing |viral pazarlama

Kısaca Ağızdan Ağza satış yöntemiyle tüketiciyi pazarlamacı olarak kullanmadır. Ürün kendi reklamını kendi yapmaya başlar. Viral pazarlamanın etkisi diğer pazarlama yollarına göre daha büyüktür çünkü çevrenizdekilerin onayı varmış doğrultusunda hareket edersiniz.
Viral bir reklam çekimi veya uygulaması yapamasınız Viral bir eylemdir. ve çekimi yapılan reklam Yayıldıkça Virale dönmüş olur.

visit duration |ziyaret süresi
-Siteyi ziyaret eden kullanıcıların, sitede geçirdikleri zaman.




REKLAMININ GÖSTERGEBİLİMSEL AÇIDAN İNCELENMESİ

Kaynak göstermeden kullanmayınız!
A. Giriş


Bütün anlam ileten göstergeleri anlamlama çerçevesinde ele alarak bir çözümleme yöntemi olarak kendi araçlarını oluşturan göstergebilim öncelikle yazınsal metinler aracılığıyla dikel göstergeye yönelmiş ve göstergebilimin dilsel göstergeler için sunmuş olduğu araçlar dil dışı göstergelerin anlamlama çözümlemelerinde kullanılmaya başlanılmıştır. Resim, fotoğraf, karikatür, çizgi film, sinema, mimarlık alalarının ürünleri plastik gösterge olarak kabul edilmiş ve göstergebilimsel bakış açısıyla incelenmiştir. Reklamcılık da son yıllarda göstergebilimin önemli uğraş alanlarından birisi haline gelmiştir.  Reklamlar, kapitalizmin temelinde yer alan değerleri inşa etmede ve sürdürmede önemli bir rol oynamaktadır. Reklamlarla yaratılan düşünce ve duygu atmosferini incelemek tüketim kültürünün nasıl kurulduğunu ve yayıldığını anlamada önem taşımaktadır. Çalışma kapsamında da tüketimi son yıllarda artan devam sütü markası Aptamil reklamının göstergebilimsel açıdan incelenmesine çalışılacaktır. 

B. Göstergebilim: Anlamı ve Kapsamı

Gösterge kendi dışında bir şeyi temsil eden ve dolayısıyla bu temsil ettiği şeyin yerini alabilecek nitelikte olan her çeşit biçim, nesne, olgu vb. olarak tanımlanmaktadır (Rifat, 2009: 11)

En genel ifade ile göstergebilim “göstergelerin bilimsel incelemesi” şeklinde tanımlanmaktadır (Rifat, 2009: 11) Göstergebilim, insanın gösterge oluşturma, göstergelerle dizge kurma ve bunlar aracılığıyla iletişim sağlama mekanizmasını araştırır. Göstergebilimcinin temel uğraşısı anlamın nasıl oluşturulduğu ve gerçekliğin nasıl sunulduğu sorusunu yanıtlamaya yöneliktir.



Göstergebilimin uğraştığı temel birim göstergedir. Ancak asıl can alıcı noktasının göstergelerin bir arada nasıl işlendikleri olduğu kabul edilmektedir. Bir arada, uyumlu bir şekilde işleyen göstergeler dizge denilen yapıları oluşturmaktadır. Dizge ise Türk Dil Kurumu Sözlüğü’nde bir bütünü oluşturacak biçimde karşılıklı olarak birbirine bağlı öğelerin tümü” olarak tanımlanmıştır (Akerson, 2005: 26).

Göstergebilim (semiotics, semiology), en genel ve en bilinen tanımıyla göstergeleri ve gösterge dizgelerini inceleyen bilimdir, diye tanımlayabiliriz. Fakat bu tanım hiçbir şeyi açıklamaz ve bilimsel açıdan yetersiz kalır. Bu tanımı açmak gerekirse; göstergebilim, dilbilimsel metotları nesnelere uygulayan, bildirişim amacı taşısın taşımasın her şeyi (oyunlar, jestler, yüz ifadeleri, dini ayinler, edebiyat eserleri, müzik parçaları, sinema, resim, reklam afişleri, trafik işaretleri, moda, mimarlık… gibi) dille tasvir etmeye ve dilsel olmayan bütün olguları da dil metaforuna dönüştürerek açıklamaya çalışan bir bilimdir.

Göstergebilim, anlam evrenini çözümlemeyi amaçlar: anlam oluşumu, anlam yaratmak, anlamlandırmak gibi soyut durumun dizgeleştirilmesi, açığa çıkarılması gibi konular anlamla ilgili ilk akla gelenlerdir. Bu bakımdan anlamla ilgili her şey göstergebilimin alanına girer.

C. Umberto Eco

İtalyan bilim adamı, yazar, edebiyatçı, eleştirmen ve düşünür.
Dünya kamuoyunun gündemine Gülün Adı ve Foucault Sarkacı gibi romanlarıyla giren
İtalyan yazar, Çağdaş göstergebilimcilerden Umberto Eco, (1932-), göstergenin
anlamlanma sürecinin temel birimi ve göstergebilimsel en küçük birim olduğunu
vurgulamaktadır. Göstergelerin bir tür bilgi aktardıkları ve ayni zamanda da "yanlış"
bilgiler de aktarabileceklerini belirten Eco, A The or of Semiotics adlı yapıtında
"göstergebilim ilkece yalan söyleyebilmek amacıyla her şeyi inceleyen bir bilim"
olduğunu aktarmıştır. Ayrıca Eco, metinlerin "okunması" aşamasında üç tür niyetin
(intentio) varlığından söz eder: Okurun niyeti, metnin niyeti ve yazanın niyeti. Bu
bağlamda bir sanat yapıtının bütünsel üretim açısından  bitmiş, tamamlanmış, "hesabı
yapılmış" ve "kapalı" olmasına karşın, yoruma da kapalı olmadığını ve bu yorumların
onun indirgenemez özgünlüğünü, farklılığını  değiştiremeyeceğini", 'modern yapıtın en
belirgin özelliğinin yorumcuya sunduğu çok sayıdaki bakış açısının bilgi çoğalmasına
da neden olduğunu" ancak "yaratıcı bir metinin her zaman Acık Yapıt olduğunu" ve "bir
metnin okurunun sonsuz tahminler yapabileceğini de çeşitli yapıtlarında
vurgulamıştır.(R.Küçükerdoğan 2011:167)


D. Ferdinand de Saussure

Dilbilimin de dizgelere ya da yapılara yöneliş dönemini başlattı. Saussure, dilin iç gerçekliğinin ele alınmasını önerdi. Dil/söz ve eş sürem/art sürem ayrımlarının yapılmasını zorunlu gördü.
Yapıtları: Cours de linguistique générale (Genel Dilbilim Dersleri) [1916], Mémoire sur le système primif des voyelles dans les langues indo européennes (Hint-Avrupa Dillerinde ünlülerin İlk Dizgesi Üstüne İnceleme) [1879] ,De l’Emploi du génetif absolu en sanscrit (Sanskritçe’de Salt Tamlayan Durumunun Kullanımı) [1881] adlı yapıtları da dilbilime yeni bakış getirdi. Saussure, XX. yüzyılda tüm insan bilimlerini yenileyen yapısalcılığının öncüsü oldu. Toplum yaşamını geniş bir ilişkiler ağı, çeşitli düzeylerde iletişim sağlayan anlamlı birimlerin kurduğu bir çevrim olarak ele aldı.

E. Reklamların Göstergebilimsel Çözümlenmesi

Göstergebilim de daha önce söylediğimiz gibi iletişim amaçlı bütün bu aracıları, göstergeleri ve bunların birbirleriyle olan ilişkilerini inceleyen bilimdir. Bu nedenle modadan, yazıdan, mimari tasarım ve şehircilikten, resme, edebiyata, reklamcılığa, dile kadar tüm kültür olgularını kapsayan geniş bir alana sahiptir. Bu da göstergebilimin kültürü iletişim açısından incelediğini göstermektedir.

Reklam bir ileti biçimidir. Görsel ve dilsel tekniklerle, ikna eder, yönlendirir, bazen de bizi bilinçaltı tekniğiyle etkiler. Rengin Küçükerdoğan “Reklam Nasıl Çözümlenir?” adlı kitabında reklamın bir sanat olduğundan bahsetmektedir. Reklamı bilim olarak tanımlamasının nedeni ise tüketici davranışlarında kullanılan teknik etkilerini ortaya çıkaran istatistikî ve psikolojik etmenleri kullanmasından bahseder. Reklam tüketiciye bir ürün veya bir hizmeti kullanmaya, satın almaya yönlendirir. Ya da bilinçaltı seçmemize olanak sağlar.

Reklamların göstergebilimsel çözümlemesinde dikkate alınacak birçok öğenin varlığı yadsınamaz. Bunlar arasında yaratılmak istenen reklam ortamı, görüntünün düzenlenmesi, görüntüde beyaz alan kullanımı ve simgeler başvurulması, dilsel iletinin hazırlanması, reklam görüntüsünde kişi kullanımını sayılabilir. Tüm bu öğelerin reklam iletisinin etkinliği açısından çözümlenmesi gerekmektedir. Ayrıca ürünün, hedef kitleyi satış eylemine nasıl yönlendirdiğini, hedef kitleyi hangi yöntemlerle güdülediği de çözümlenmelidir.

Hedef kitle, çeşitli iletişim kanallarından kendisine ulaştırılmaya çalışılan iletileri, oluşturduğu ön eğilimleri ile algılar ve değerlendirmelerini yaptığı ve bu nedenle etkili bir pazarlama iletişiminin gerçekleştirilmesinde, öncelikle hedefin ön eğilimlerinin, onu etkileyen bireysel ve grupsal faktörlerin, hedef kitleyi oluşturan bireylerin demografik özelliklerinin, hedef kitlenin satın alma kararı sürecini açıklayan satın alma modellerinin iletişimciler tarafından analiz edilmesi gerektiğinin ortaya çıktığından bahsedilmektedir. (Kocabaş, Elden ve Yurdakul, 2002: 11).
Çözümleme aşamasında birçok yöntem ve bilim dalı yararlı ve yardımcı konumdadır. Görüntüyü çözümleyenler ne kadar fazlaysa görüntü ile ilgili yorum da o kadar fazlalaşır. Ancak yalnızca reklam görüntüsünün çözümlemesi tek anlamlıdır. Çünkü tecimsel amaçlı reklam görüntüsünde, görüntü karmaşık olmamalı ve benimsenen reklam anlayışını düz ve açık bir ileti aracılığıyla aktarmalıdır.

Reklam iletişiminde göstergebilimsel yöntemi kullanarak ileti çözümlemesi gerçekleştiren birçok araştırmacı, göstergebilimci ve reklamcı vardır. Bunlardan belki de en yalın, en anlaşılır reklam çözümleme yöntemini geliştiren isim Jules Gritti’dir. Gritti metin analizine yönelik metnin ideolojik yapılarının çözülmesinin üzerinde durmuş ve yapılar arasındaki ortak ilişkilere dikkat çekmiştir (Houtart, 1990: 69).

Gritti 1966’da iletişim alanında "Un récit de presse: les derniers jours d'un 'grand homme” çalışması ile ün kazanmıştır. Bu çalışmasında Papa 23. Jean’ın hastalık ve ölüm haberinin, gazetelerde nasıl bir şemaya uyularak yayınlandığını incelemiştir. Farklı eğilimlerde 7 gazete ve 4 dergi tarayarak yürüttüğü araştırmasında hepsinin de haberi belli bir düzene sokarak verdiklerini belirtmiştir. Kısaca, belli bir ortamda, bir haber türünün dizimsel bir yapısı, durağan bir şeması olduğunu savunmuştur (Bayrav, 1987: 80).

Gritti’nin reklamcılık alanında geliştirdiği göstergebilimsel yöntem bir soru-cevap dizisidir. Bu dizide yer alan 11 adet soru aracılığıyla reklam iletisinin göstergebilimsel ileti çözümlemesi gerçekleştirilebilir ve iletinin değerlendirmesine gidilebilir: (Özcan, 2007: 133)

1. Soru: İletide aktarılan bilgi düzeyi: İletişimde kullanılan nesne ve araçlar nelerdir?, Neden söz ediliyor? (Kesitlenebilen ve adlandırılabilen her şey): Düz anlam Boyutu.
2. Soru: Bu nesneler ne çağrıştırıyor, ne düşündürüyor? Yan Anlam Boyutu.
3. Soru: Yalnızca bir öğeyi anımsamam gerekse, düzanlamsal ve yananlamsal boyutlarda hangi öğeyi akılda tutarım?
4. Soru: Yananlamlar nasıl düzenlenmiş? Bu düzenleme nasıl değerlendirilebilir? Güçlü, zayıf yoksa dengeli?
5. Soru: Metinde alıcı ve vericilerin varlığı hissediliyor mu? Kanıtla. (adıllar, betimlemeler.)
6. Soru: Ürün nasıl sunulmuş?
7. Soru: Metin ve görüntü arasındaki bağıntı nasıl? Yinelemeler, aşın süs, demirleme işlevi, karşıtlık, uyum?
8. Soru: Göze çarpan öğe ya da arka planda kalan öğe hangileri?
9. Soru: Bu çerçevede, iletideki değişik öğeler nasıl konumlandırılmış? Aralarında uyum var mı? Birbirlerini bütünlüyorlar mı?
10. Soru: Reklam iletisinde ne var? Ve bu iletiyle ne düşlüyoruz?
11. Soru: Öğelerin bütünlüğünü düzenleyen birim nedir?





BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDAN GÜNÜMÜZE RUSYA VE TÜRKİYE ARASINDA SİYASİ İŞBİRLİĞİ VE ÇEKİŞMELER, BUNLARIN MEDYAYA YANSIMALARI


I


BİRİNCİ DÜNYA SAVAŞI’NDAN GÜNÜMÜZE RUSYA VE TÜRKİYE ARASINDA SİYASİ İŞBİRLİĞİ VE ÇEKİŞMELER, BUNLARIN MEDYAYA YANSIMALARI

Emrah Yedekci

Dikkat: Kaynak göstermeden kullanılamaz!









24 Ekim 2014 Cuma

Google Adwords ile Mobil Cihazlardan Yüksek Verim Almak.

Google Adwords ile Mobil Cihazlardan Yüksek Verim Almak.

Öncelikle neden mobil cihazların performansını arttırmak bizim için bu kadar önemli ondan bahsedelim. İstatiksel olarak Türkiye’de nufüsun %35’inden fazlası akıllı telefon kullanmaktadır. Türkiye’de telefon satışları bir yıl önceye göre %2 artış gösterirken, akıllı telefon satışları %77 oranında artış göstermiştir. Müşteriler bilgiye hiç bu kadar yakın olmamıştı. Türkiye’deki mobil cihaz kullanıcılarının %88’i mobil cihazlarından her gün internete girdiklerini, %43’ü en azından bir kez mobil cihazlardan alışveriş yaptıklarını belirtiyorlar. Durum böyle olunca mobil reklamcılıkta, şirketlerin ürün veya hizmetini pazarlayacak önemli bir kanal haline gelmektedir.

Adwords reklamlarının mobil performansını arttırma ipuçları;

İnternet sitenizi mobile uyumlu hale getirin.

Mobil cihazlardan en iyi performansı almanın ilk şartı tabi ki internet sitenizin mobile uyumlu olmasıdır. İnternet sitenizin 4” gibi küçük ekranlarda göstereceği tasarım performansı çok önemli rol oynayacaktır. Masaüstü kullanıcılarının internet sitelerinde daha fazla zaman geçirdiğini varsayarsak, mobil cihazlarda bilgiyi kullanıcılara en hızlı şekilde vermeye özen göstermelisiniz.

Mobil cihazlara özel reklamlar oluşturun.
Mobil cihazlarda verdiğiniz reklamların metinleri daha kısa ve harekete geçirici olmalıdır. 8 Ekim 2014’te yapılan güncellemede site bağlantıları ikinci reklam satırının yerini alabilecektir. Reklam metinlerinizi oluştururken müşterilerin ihtiyaçlarına hızlı bir şekilde cevap verecek önemli bilgileri reklam metinlerizin ilk satırında sunmalısınız.

Reklam uzantılarını en etkili şekilde kullanın
Türkiye’de teknoloji kullanım alışlanlıklarının batı ülkelerine göre biraz daha geriden geldiğini, halen telepazarlamanın önemli ölçüde yer kapladığını varsaydığımızda. Telefonla sipariş, bilgi alma önemli yer kaplamaktadır. Arama uzantılarını kullanmanız Google Adwords reklamlarından alacağınız verimi arttıracaktır. Yer uzantılarını kullanmanız müşterilerinizin size bulmasını kolaylaştıracaktır. Site bağlantı uzantıları kullanmanız reklamlarınızın Google aramalarda kaplayacağı alanı da arttıracağından reklamlarınızı daha dikkat çekici hale getirebilirsiniz.

Reklam sıralamasının önemi
Bildiğiniz gibi masaüstü cihazlarda organik aramalarının üstünde 3 tane,  sağ bölümde 8 tane reklam sunulmaktadır. Kullanıcıların arama yaptığı zaman hiç mause hareketi yapmadan reklamınızı görebilmektedir. Fakat mobil cihazlarda ekranın üst kısmında sadece 2tane reklam gösterilmektedir. Diğer reklamlar organik aramaların alt bölümünde gösterildiğinden dolayı reklam sıralamanız önemli verimlilik açısından önemli bir rol oynamaktadır.


Sonuç olarak Google Adwords’te mobil cihazları hedefleyen kampanyalarınız varsa, verilerinizi segmente ederek mobil performansını sık sık izlemelisiniz.

Yazan: Metehan